Giryaharjoittelu

Kahvakuulalla harjoittelu jakaa sekä tyylillisiä että toiminnallisia piirteitä usean muun lajin kanssa.Perinteinen painoharjoittelu käsipainoilla ja levytangolla, kamppailu-ja kontaktilajit sekä yleisesti kaikki liikunta jossa hyödynnetään kiinteää lisävastusta .Kuulan rakenne mahdollistaa kuitenkin tiettyjä suoritustapoja joilla on muihin menetelmiin verrattuna hyvin tehokkaita lisäpiirteitä juuri harjoitustehoaja liikevariaatioita:

* Heijaavia liikeratoja noudattavissa harjoitteissa vastus kasvaa liikkeen ballistisen luonteen vuoksi ja kehittää siten hermoston kykyä jaksottaa painon kiihdytys-ja jarrutusvaiheita ;lopputuloksena hyvin taloudellinen voimantuotto suurillakin painoilla pitempien aikajaksojen aikana.

* Kahdella kuulalla on mahdollista suorittaa harjoitteita joissa toinen paino lepää ajoittain käden lukitun nivelen päällä toisen käden suorittaessa aktiivista liikettä-ominaisuus joka palvelee esim. taistelulajien harjoittelua hyvin. Molempien vartalon puolien keskinäinen koordinaatio on oleellinen tekijä hyvin monessa tarkkuutta vaativassa suoritteessa.

’Lihasvoiman, kestävyyden, nopeuden ja liikkuuvuuden kehittäminen on mahdollista hyvin monenlaisilla välineillä ja tietysti ilmankin. Näiden kaikkien yhdistäminen saumattomaksi paketiksi on jo haastavampaa ja tähän kuula on hyvin toimiva vaihtoehto.

*Liikkuminen esim. ulkona kahvakuulia  käyttäen erilaisissa heittoharjoituksissa on oma kuulaharjoittelun alalaji jossa yhdistetään oma vartalonhallinta lisävastuksen käyttöön sekä näiden molempien hallinta liikkeessä.

’Eri liikkeet mahdollistavat asennot sekä kuulan kanssa liikkuminen vaativat etenkin harjoittelun alussa käyttämään vartalon syviä tukilihaksia .Eräänlainen sisäänajovaihe uudenlaisessa kehonkäytössä on välttämätöntä jotta itse kuulaharjoitukset saadaan tehdyiksi oikein; giryatreenissä voidaankin puhua metodista  jossa harjoitellaan korostetusti ” sisältä ulospäin” .

Tyylisuuntapainotukset giryaharjoittelussa

Kahvakuulalla harjoittelu on kansainvälisesti painottumassa vuosi vuodelta yhä selkeämmin osa-alueisiin tavalla joka yksittäisen harjoittelijan näkökulmasta ei aina ole monipuolisuutta ajatellen ihanteellinen.Selkeästi maksimivoimaa painottavat koulukunnat noudattavat menetelmiä joissa käytetään keskiraskaista huippuraskaisiin kuulia liikkeissä joissa suoritusaika ja siten sarjat ovat hyvin lyhyitä.Vastaavasti osa koulukunnista erikoistuu yksinomaan lajin kilpanostometodeihin joilla tähdätään kevyillä ja keskiraskailla painoilla suoritettaviin 10 minuutin mittaisiin sarjoihin tavoitteena mahdollisimman suuri toistomäärä .Valtaosa harrastajista on kiinnostunut kokeilemaan ja kehittämään kuulataitojaan  hyvin laajalla skaalalla ja tätä linjaa Kahvakuulaharjoittelu Ry noudattaa omassa toiminnassaan. Seuramme tarkoitus on mahdollistaa harjoittelu harrastajan oman intressin mukaan tarjoten kaikkia giryaharjoittelun elementtejä  ja tarvittaessa avustaa kilpakentille halajavaa nostajaa erikoistumaan juuri kilpatekniikoihin.Hyvät suhteet ulkomaisiin alan yhteistyökumppaneihin ovat toiminnallemme tärkeitä tiedonvaihdon vuoksi jotta alalla tapahtuva kehitys palvelisi jäseniämme mahdollisimman hyvin.

Täydellistä harjoitusvälinettä ei ole keksitty eikä sitä ole kahvakuulakaan; tämän vuoksi on mielekästä täydentää treeniohjelmaa erilaisilla oman kehon painolla tehtävillä harjoitteilla, liikkuuvuus,-koordinaatio,- ja nopeusharjoitteita unohtamatta.Myös erilaisia  hengitystekniikoita voidaan opetella tehostamaan palautumista ja harjoittelua.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s


Seuraa

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: